Dec 27, 2014

REFLEKTIONER OG MÅL FOR 2015

I slutningen af 2013 besluttede jeg mig for at lave en liste over de ting jeg gerne ville opnå i året som stod foran mig. Jeg havde netop afsluttet min kandidat uddannelse og vidste at jeg havde flere nye kapitler foran mig at se frem til i det nye år. I stedet for de traditionelle nytårsforsæt som jeg jo alligevel ikke overholder, så besluttede jeg mig for at lave en liste med mål for 2014 som jeg ville bestræbe mig på at opnå under årets løb.

Jeg så de mål jeg listede op som en rettesnor for nogle af de ting jeg gerne ville opnå i det nye år. Jeg har under årets løb også set målene som motivation til at udvikle mig på områder, som jeg har ønsket at udvikle eller som måske er blevet forsømt. Hverdagene tager hurtigt hinanden og jeg kan godt have tendens til at ’glemme’. Der har mine mål været gode at se på i årets løb. En rettesnor for, i hvilken retning jeg gerne ville.

Nu kan det kan hurtigt lyde som, at de mål jeg stillede op var kæmpe store og livs-forandrende (er det overhovedet et ord?). Men det er skam langt fra sandheden. Nogle af dem var, men andre var bare simple små ting, som ’at huske at afprøve nye opskrifter’. Det hele behøver jo ikke at være så seriøst! og jeg synes at det er rart med motivation for både og store og små ting i livet.

Jeg har ikke delt disse mål på bloggen tidligere men jeg tænkte, at det kunne være sjovt at indvie jer i nogle af dem. Hvilke jeg nåede i mål med og hvilke som ikke blev nået.
-          At blive gravid
-          At blive god til mit nye job
-          At kunne lave 5 chins
-          At være en god kæreste
-          Inviterer mine veninder hjem på middage og hygge-aftener
-          At prioritere familien og veninderne i hjemme i Danmark

Jeg kan huske at jeg tænkte for mig selv, at det var ret vovet at skrive øverst, at mit mål var at blive gravid. For hvad nu, hvis det ikke lykkedes i år 2014? Ville jeg så blive skuffet? Netop sådan en ting, er vi jo ikke altid selv Herre over! Men jeg lovede mig selv at se det som en motivation for året, og ikke som en opgave der skulle løses uanset. Sådan har jeg valgt at se på alle mine mål. Små rettesnore egentligt. Som I ser, så har de fleste mål ikke et facit, så det har været op til mig selv at definere om jeg er nået i mål eller ikke. Egentligt er der en lille bagtanke med dette. Kort beskrevet, er det fordi jeg skal huske og udfordre mig selv i, at det ikke er meningen at alt her i livet skal udføres til perfektion. Men det er en helt anden historie. Den kan jeg måske dele en anden gang.

Tilbage til mine mål. Jeg blev gravid. Og så endda i januar. Vildt. Ret vildt faktisk når jeg tænker over det. Men helt fantastisk! Jeg nåede til gengæld ikke at kunne lave 5 chins. Hvorfor ikke? Jo, fordi jeg var så træt i en stor del af den første tid af min graviditet, så træningen røg ligesom lidt til siden. Jeg kunne i begyndelsen af januar lave 2,5 chins og det var virkelig stort for mig. Jeg husker følelsen af virkelig at føle mig stærk. Jeg ELSKER den følelse og jeg har lovet mig selv at bestræbe mig på at komme tilbage i god form. Jeg vil være fysisk stærk igen. Derfor er det også et af de mål som er kommet med på listen for 2015. Om det bliver 5 chins, det må tiden vise. Men stærk, det vil jeg være.


Jeg har været dårlig til at prioritere veninderne hjemme i Danmark. Det er noget af det jeg konstant forsøger at jonglere. Det er én af de udfordringer jeg har ved at være flyttet til Stockholm. At skulle finde og opbygge nye relationer er hårdt arbejde og desværre lider de gamle relationer under det, synes jeg. De fleste af veninderne er forstående, men jeg synes stadig at det er så åndssvagt hårdt ikke at have alle mine skønne veninder lige rundt om hjørnet eller om ikke andet, tættere på. Det tror jeg nok aldrig at jeg vænner mig til. Jeg vil derfor gerne blive bedre til at prioritere dem. Tage telefonen og ringe til dem. Sådan helt spontant også. Derfor har jeg skrevet dette mål på listen i 2015 igen. Jeg skal blive bedre til at prioritere mine veninder hjemme i Danmark. De er, sammen med min familie, noget af det bedste jeg har. Når det så er sagt. Så har jeg også som mål at udvikle mine nye og ’gamle’ bekendtskaber som jeg har heroppe. Prioritere tid til de søde piger jeg har lært at kende. Lærer dem bedre at kende og styrke relationerne. Det som nok bliver den største udfordring i 2015 er, at alle mine ønsker om mål skal ses i relation til, at jeg er blevet mor. Jeg er nogens mor nu. Det er så vildt for mig og min fornemmeste opgave bliver altid at være den bedste mor jeg kan være for Zoe. Det bliver derfor spændende næste år, at se hvorledes mine ambitioner om mål går hånd i hånd med min fornemmeste opgave. Uanset, så bliver det udfordrende og spændende og noget jeg glæder mig til at lære og afprøve.

Mine mål for 2015 ser derfor ligeledes ud:
-          Udvikle mig i rollen som mor og gøre mit bedste for at være den bedste mor jeg kan for Zoe
-          Komme langsomt tilbage i form – Jeg vil føle mig stærk!
-          Være en god kæreste til Bobby
-          Se familien i Danmark så meget som muligt
-          Prioritere tid til mig selv
-          Prioritere tid med mine veninder – Jeg vil bestræbe mig på, at være en god og betænksom veninde
-          Turde mere

Ovenstående er selvfølgelig kun et udpluk. Jeg har flere både store og små mål for det nye år, men det er lidt sjovt for mig at dele med om. Måske nogle af jer også laver lister med mål? Eller er I mere til nytårsforsæt? Måske ingen af delene eller en hel tredje variant? Jeg kan godt blive inspireret af andres motivationsstrategier, så hvis I har nogle gode I vil dele, så skriv endelig en kommentar. Måske I blev inspireret af mine mål eller fik ideer og lyst til at lave jeres egne?

Glæder mig virkelig til at tage hul på 2015 – jeg kan mærke at det bliver et spændende og godt år
/ Jo

No comments:

Post a Comment