Aug 12, 2015

HVERDAG HERE WE GO..

Vi har haft den bedste ferie. Som i BEDSTE. Virkelig. Men i dag blev det hverdag igen. B er nemlig startet på arbejde igen og jeg fortsætter min barsel. Det kræver nok lige nogle dage at finde tilbage til en god rytme. En ny rytme. Zoe er jo pludselig næsten to måneder ældre end da hendes far begyndte hans sommerferie, så dagene ser lidt anderledes nu end da B gik på ferie. Men det er gået rigtig godt i dag. Zoe virkede ikke påvirket af at hun nu igen skal være alene med hendes mor om dagen, men moren skal lige vænne sig til at skulle klare alt alene igen. Det skal nok komme. Giv mig lige et par dage ;) 

Jeg satte mig for inden Bs ferie startede, at jeg skulle være stoppet med at amme inden han begyndte at arbejde igen. Det lykkedes sgu. Jep, så nu ammer jeg ikke længere. Det er vildt. Jeg har en stor pige nu. Hun er ikke nogen lille baby længere. Det er måske egentlig vildere end at jeg er stoppet med at amme. Det gik faktisk ganske smertefrit. Eller, da hun langt om længe tog flasken med vælling om aftenen gik det smertefrit. Vi har forsøgt at prøve at give hende flaske i flere måneder uden held, men pludselig en dag lykkedes det. Så kunne jeg droppe amningen inden sengetid og i weekenden ammede jeg hende for sidste gang om morgenen. Zoe har siden hun var godt 8 uger blevet ammet 5-6 gange pr dag ca. hver 3. time, afhængigt af, hvornår på morgenen hun er vågnet. Hun har sovet igennem på nætterne, så jeg har langsomt kunne bytte et måltid ud af gangen i løbet af dagen. Morgenerne har for mig været de hyggeligste og mest praktiske at holde fast i. Jeg har på den måde kunne få et par timers ekstra søvn. Hun er nemlig ofte vågnet omkring kl. 6, hvor jeg har ammet hende og vi efterfølgende har sovet et par timer til. Det har været luksus. Jeg har været lidt nervøs for, hvor hårdt det skulle blive at stå op kl. 6 med hende og give hende grød kl. 6 i stedet for amningen, men på en eller anden mirakuløs måde, så har hun sovet længere om morgenen efter at jeg har sluttet med at amme hende. Hun vækker mig ikke længere om morgenen på samme måde og jeg har de sidste par dage, når jeg vågner lidt omtåget ved 8 tiden kigget over på hende i sengen og så ligger hun bare og leger med hendes bamse og venter på at jeg vågner. Altså, det er for vildt. Det lyder lidt som om, at det ikke kan være rigtigt, men jeg lyver ikke. Hun er en ENGEL og jeg er SÅ pisse stolt af hende. Så ja. Så er vi på den anden side af projekt ammestop. Nu skal vi så bare lige have kørt ind at far også giver hende flaske om aftenen så det ikke bliver hende for vane at det er mig som skal gøre det. Det letter jo en del, når vi kan deles om det. Så det er næste mål, håber på at vi kan være i mål med det når den kommende weekend er slut!

Ellers har vi, som jeg startede indlægget med at fortælle, haft den bedste sommer. Vi har haft så meget kvalitetstid sammen som familie og nydt de langsomme dage med gode gå-ture, morgenmad på café i solen, testet nye is-steder og forskellige legepladser you name it. Vi har sågar fået malet køkken, som jeg vist også allerede har nævnt for jer i mit forrige indlæg og så har jeg haft besøg af veninder hjemmefra og haft min første brændert siden jeg blev gravid med Zoe :) Det var sgu sjovt og det skal helt sikkert ske igen. Jo jo, der er ikke det mor her ikke kan. Det er en lidt speciel følelse det med, at være mor og samtidig også pludselig have mulighed for og ikke mindst lyst til, at være på egen hånd igen. Det er en ny og spændende balance jeg skal finde og jeg synes det er spændende at jeg nu tør, at udforske det. Altså at finde ud af hvem jeg er som Jo og Mor på én og samme gang. Giver det mening? Jeg synes om ikke andet, at jeg er ved at finde en god balance og jeg glæder mig til at forsætte med det og ikke mindst huske at se det som en positiv udfordring, først og fremmest når jeg selv skal tilbage på arbejde. Det er jo lettere nu, når jeg fortsat er på barsel. Jeg har så meget respekt for alle forældre. Det er mig en gåde, hvordan man får hverdagen til at gå op med alt, hvad det indebærer. Men den går jo sådan nogenlunde op for de fleste? Eller? Jeg går ud fra, at det handler om en ny og anderledes afstemning af forventninger og muligheder? Hov, nu bliver det et sidespor. Tilbage til sommerferie. Fik jeg sagt, at det har været den bedste. Absolut bedste! 

Jeg deler længere nede et par små glimt. De af jer som følger med på instagram har set de fleste billeder, men de fortjener at blive vist igen her på bloggen.

I lørdags var B og jeg på date. Vi fik Zoe passet af hendes farmor. Det var en helt perfekt måde at runde ferien af på. Så imens Zoe sov og hendes farmor var hjemme i vores lejlighed, så fik B og jeg den lækreste middag på Stallmästaregården i Stockholm. Vi sad første paket ud til vandet på deres terrasse og nød middagen og at være lidt kærester, helt vildt meget. Det skal vi absolut gøre igen. 

Nårh ja og jo. Solen, den har ikke rigtig haft meldt sin ankomst heroppe heller. Med undtagelse fra den første tid her i august. Nu skinner den næsten for os og på os hver dag. Så det er jo dejligt. Gør lidt, at det stadigvæk føles som at have sommerferie. Jeg vil i hvert prøve at holde fast i følelsen så længe som det går. Hverdag kan det jo tids nok blive. 

Min store lille pige pakket ind i pasteller. Tænk at vi alligevel har haft så kolde dage i juli.

Isvaffel. Én af mange. Denne er nu ikke derfra, men sommerens bedste is (læs: i flertal) findes hos FRYST på
Kungsholms Strand.

Her ser I en skål kirsebær.

Morgenmad eller Frukost som svenskerne siger. På Mellqvist. De har/laver Stockholms bedste Latté.

Græshopper. Min yndlingsdrink. Dén og en meget stærk. MEGET stærk Pina Colada udgjorde min første brændert. 

Engang imellem når jeg lige at slå benene op i fem minutter når Z tager en lur. Engang i mellem vel at mærke.
Så det er luksus, specielt når jeg et par timer forinden fandt det danske Costume i mit supermarked. Optur!

Meget smukke blomster fra min Prins. Vi fejrede kærligheden.

Os to

En træt mor og en meget afslappede baby som guffer vælling i sig inden sengetid.
Det ser så let ud, men sikke en kamp det har været at få hende til at tage flasken.
Nu er klokken blevet mange og jeg skal i seng. Jeg håber at I har haft en skøn sommer og at I langsomt er ved at finde tilbage til hverdagens rytme, uanset hvordan den nu ser ud for jer. Selv om det er helt fantastisk med ferie og at det kan være en smule hårdt at komme i gang igen, så skal jeg ikke være bleg for at indrømme at jeg faktisk elsker hverdagen. 

/ Jo

No comments:

Post a Comment